De Energierekening .
Waarom krijg ik geen lagere energierekening?
Geldvraag
Wie zijn geldzaken van de automatische piloot haalt, kan actie ondernemen tegen het irritante
'wij-waken-over-uw-portemonnee'.
Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids.
Wie zijn geldzaken van de automatische
piloot haalt,
kan actie ondernemen tegen dit irritante
'wij-waken-over-uw-portemonnee'
Ik krijg een smak geld terug van mijn energiebedrijf wegens zuinig verbruik, maar mijn
maandbedrag wordt niet lager. Hoe zit dat?
Het energiebedrijf vindt zichzelf een zorgzame budgetcoach. Het houdt het maandbedrag hoog,
want dat voorkomt teleurstellingen. Wie wil er nou geconfronteerd worden met een nabetaling?
Helaas krijgt de klant geen rente over zijn voorschot.
Het kost wel enige moeite.
De vraagsteller betaalde 117 euro voor gas en elektra per maand.
Per jaar is dat 1.400 euro.
Na afloop blijkt dat hij 300 euro terugkrijgt.
Zijn maandbedrag kan dus met 25 euro omlaag.
Het energiebedrijf blijft echter het oude maandbedrag incasseren.
Via de website kan hij het maandbedrag verlagen, maar meer dan een tientje kan er niet af.
Het maandbedrag mag niet lager zijn dan 107 euro per maand.
De energieboer hanteert dus nog altijd een marge van 200 euro per jaar, ten nadele van de klant.
Kan het bedrag niet verder omlaag?
Voorbeeld energierekening. © Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Hiervoor moet je bellen met het energiebedrijf en je zaak bepleiten.
Wat ook werkt, is inloggen via de website en daar na ruim een half jaar
het reële verbruik aangeven.
Ik heb dat gedaan.
Met nog vier maanden te gaan, kreeg ik mijn maandbedrag van 145 naar 100 euro per maand.
Wie een leegstaande woning heeft - bijvoorbeeld bij verhuizen of uit een erfenis - kan de energiemaatschappij vragen het leegstandstarief te hanteren.
Dat is vaak een minimumbedrag van rond 50 euro.
Zelfs als er helemaal geen energieverbruik is, zijn er toch vaste kosten.
Energiebedrijven willen maandelijks afrekenen en bij voorkeur per automatische incasso.
Ze hebben het wettelijke recht de betaling periodiek te innen, dus niet via een jaarnota achteraf.
Bedrijven verhuizen bovendien hun contact met klanten steeds vaker naar internet.
Daar moet je inloggen om je zaken af te handelen en maand- en jaarrekeningen in te zien,
terwijl je die voorheen thuisgestuurd kreeg.
Het is vaak mogelijk toch weer rekeningen toegestuurd te krijgen.
Je moet als klant hinderlijk vasthoudend zijn. Het aantal 'lastige' klanten is blijkbaar zo klein,
dat het loont om de service uit te kleden.
Zorg ervoor dat het aantal groot genoeg blijft.
Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids.